21

sierpień

eFTI – Electronic Freight Transport Information

W dniu dzisiejszym w życie europejskiego transportu i logistyki wchodzi rozporządzenie eFTI (Electronic Freight Transport Information), wydane wspólnie przez Parlament Europejski i Radę UE w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego. To niezwykle ciekawy i oczekiwany akt prawny, którego celem nadrzędnym stało się zwiększenie wydajności transportu towarowego i logistyki. Ustanawia on dość precyzyjne ramy prawne, umożliwiające przekazywanie drogą elektroniczną informacji dotyczących przewozu towarów w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym oraz w żegludze śródlądowej.

Cyfrowe informacje dotyczące transportu towarowego (eFTI), to zorganizowany, usystematyzowany zbiór przetwarzany za pomocą środków elektronicznych. Służy do celów wymiany informacji regulacyjnych zarówno między przedsiębiorstwami zajmującymi się transportem towarowym lub logistyką, jak i między podmiotami gospodarczymi, a właściwymi organami. Wreszcie Europejskie organy kontrolne (np. ITD, BAG, czy francuskie ITT) będą musiały mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej. Eksperci rynkowi mówią wprost o rewolucji cyfrowej, a rozwiązania zawarte w akcie mogą zaowocować prawdziwą transformacją rynku TSL.

Podmioty gospodarcze nadal nie ma mają obowiązku udostępniania właściwym organom oraz innym podmiotom gospodarczym informacji regulacyjnych drogą elektroniczną. Jednak w przypadku, gdy zechcą udostępnić swoje dane i dokumenty w formie cyfrowej, nareszcie otrzymają narzędzia i standaryzację przepływu poprzez certyfikowane platformy eTFI, a jego format wyznaczy zbieżne trendy także na styku współpracy między przedsiębiorcami prywatnymi. Przedsiębiorcy i firmy branży TSL mogą w końcu zacząć myśleć o digitalizacji przepływu dokumentów, a najlepszym przykładem może być oczekiwany od wielu lat e-CMR.

Początkowo, elektroniczna wymiana ma działać poprzez certyfikowane platformy eFTI, głównie w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych. Jednakże, na rynku europejskim już teraz działa multum firm oferujących usługi digitalizację dokumentów, jak i dostawców systemów TMS, giełd transportowych czy operatorów EDI. Standaryzacja pozwoli w niedługim czasie na certyfikację EFTI praktycznie każdemu zainteresowanemu podmiotowi. DTLF (Digital Transport and Logistics Forum), która wdraża właśnie wytyczne dla wspomnianych platform, pracuje w zasadzie nad każdą gałęzią transportu, a sam zakres rozporządzenia jest niezwykle szeroki. W swych ramach ujmuje dokumenty dotyczące umowy przewozu, czyli listy przewozowe, certyfikaty ADR, deklaracje celne, etc. Ponadto, przenosi do formy elektronicznej także dokumenty ściśle związane z zatrudnieniem (np. karta kierowcy, prawo jazdy) oraz pojazdami (jak dowód rejestracyjny, ubezpieczenie, karty pojazdu, gwarancji).

Nie sposób jednym tchem wymienić korzyści, które naszej branży mogą przynieść proponowane rozwiązania. Należy wspomnieć chociażby o skróceniu obiegu dokumentacji, eliminacji błędów i utraty dokumentów, czy już niebagatelnym w ujęciu ekologii obniżeniu zużycia materiałów biurowych - a to dopiero początek topnienia góry lodowej wszechobecnej biurokracji. Najbardziej oczywistym i kluczowym powodem, dla którego branża operatorów łańcuchów dostaw tak niecierpliwie czeka na e-CMR, jest jakże oczywiste przyspieszenie płatności za zrealizowane usługi. Diera z uwagą śledzi rynek innowacyjnych rozwiązań ułatwiających sprawną obsługę naszych klientów, więc z nieskrywaną ciekawością będziemy obserwować, jak szybko nowe możliwości przekształcą się w standard rynkowy.

Autor: Mirosław Koczar

WRÓĆ