06
styczeń
Pakiet FIT FOR 55
W dniu 14 lipca 2021 roku, Komisja Europejska ogłosiła szeroki pakiet środków klimatycznych i energetycznych, znany jako "Fit for 55", którego głównym celem stało się zmniejszenie w UE do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. względem 1990 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Nazwa pakietu nawiązuje wprost do wyznaczonego celu redukcji emisji, a w języku polskim tłumaczona jako "Przystosowani na 55".
Zachodzące zmiany będą dotyczyły dosłownie każdego aspektu społeczno-gospodarczego EU, ale to przede wszystkim w transporcie znaleźć można ogromny potencjał redukcji emisji CO2 oraz poprawy jakości powietrza, co stanowić będzie niebagatelne znaczenie w kształtowaniu polityki rządów państw członkowskich.
Najbardziej istotnym elementem planu jest redukcja emisji CO2 pojazdów spalinowych o 55% do 2030 roku, jak i stopniowe wycofywanie tych pojazdów z rynku do 2035 roku, zastępując je alternatywnymi środkami transportu. Tak krótki czas wymusza obecnie przyspieszenie rozwoju, ale także akceptacji pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych w UE. Niezbędne staną się inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów, jak i benefity podatkowe oraz regulacyjne dla posiadaczy aut elektrycznych, natomiast w głównym europejskim nurcie medialnym propagowane są już dziś korzyści ekologiczne i ekonomiczne wartości, wynikających z proponowanych zmian rewolucji energetycznej UE.
Ponad regulacjami branży transportu drogowego, "Fit for 55" wznoszą się również sektory lotniczy i morski. Zmiany w opodatkowaniu paliw lotniczych oraz plany redukcji emisji w sektorze S&A wymuszą zmiany i dostosowanie się także naszego kraju do nowych realiów proekologicznych.
Wnioski są w istocie ewidentne: "Fit for 55" wprowadza Polskę w rewolucję transportową, która zmieni infrastrukturę miast, a przede wszystkim nawyki podróżowania i przewozu ładunków w UE. Pozostaje otwarte pytanie o determinację, poziomy inwestycji, ale i współpracę między sektorami publicznym i prywatnym, przy aktywnym współudziale społeczeństw poszczególnych krajów UE w osiągnięciu celów związanych z redukcją emisji i tworzeniem bardziej zrównoważonego i przyjaznego środowisku transportu.
Autor: Mirosław Koczar