29
marzec
Pakiet Mobilności a Polityka Zielonego Ładu Unii Europejskiej
Wszystkie analizy środowiskowe ogłoszonego 31 lipca 2020 roku słynnego już Pakietu Mobilności dobitnie wskazują, iż jego stopniowa implementacja zdecydowanie negatywnie wpływa na środowisko naturalne naszego kontynentu. Ogólne założenia i harmonogram poszczególnych etapów są szeroko znane, jednakże obecnie łatwo już wskazać, które jego założenia wpływają dewastacyjnie na nasze otoczenie i powietrze, którym oddychamy. Należą do nich przede wszystkim: zasada obowiązkowego powrotu do miejsca zamieszkania lub bazy, jak i przedłużenie czasu jazdy przy powrocie do bazy (10.08.2020), następnie obowiązkowy powrót pojazdu ciężarowego do kraju zarejestrowania, czy wstrzymywanie operacji kabotażowych na 4 dni na terenie kraju unijnego, co skutkuje zwiększonym natężeniem i rotowaniem floty na terenie całej EU (20.02.2022). Tylko te zmiany w świetle raportu Komisji Europejskiej w ujęciu rocznym przyniosą mierzalne skutki w postaci:
- wzrostu emisji pyłów i cząstek stałych o ponad 250 ton,
- wzrostu emisji tlenków azotu o ponad 750 ton,
- wzrostem emisji dwutlenku węgla o blisko 3 500 000 ton,
Konkluzje, jakie niesie za sobą analiza, zmuszają środowisko transportowe do debaty związanej z Pakietem Mobilności, w przedmiocie jego szkodliwego wpływu dla klimatu. Wspólny wniosek do komisarz ds. transportu UE Adiny Ioany Vălean wystosowali ministrowie części państw członkowskich m.in. Rumunii, Bułgarii, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Cypru i Polski, w którym zawierają jasny apel o podjęcie prac w celu weryfikacji i naprawy wprowadzonych przepisów, w tym obszarze zbieżnych z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
Autor: Mirosław Koczar