10

lipiec

Cięcia w niemieckim budżecie na infrastrukturę drogową

Przez wiele lat stan niemieckiej infrastruktury drogowej mógł być wyznacznikiem jakości dla wielu państw. W ostatnim czasie coraz większa jej część wymaga jednak renowacji, a prowadzone inwestycje i prace nie są w stanie nadążyć za potrzebami.

Według danych Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, zebranych podczas badania stanu dróg w sezonie 2021/2022, modernizacji wymaga ponad 7 tysięcy kilometrów pasów autostradowych i około 8 tysięcy biegnących nad nimi mostów.

Mimo alarmujących danych, w niemieckich planach budżetowych na 2025 r., kwota przeznaczona na infrastrukturę drogową zmalała o około 20% (1,3 mld EUR) względem bieżącego roku. Jedną z przyczyn są planowane inwestycje w kolej, której stan w ostatnich latach także pozostawiał wiele do życzenia (17 tysięcy kilometrów linii oraz przeszło 1000 mostów kolejowych wymagających pilnego remontu).

Decyzje te spowodowały obawy wśród członków BGL (Niemieckie Zrzeszenie Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji) o przyspieszenie pogarszania się sytuacji, a także spowolnienie rozbudowy parkingów borykających się z brakiem miejsc postojowych. Ograniczanie wydatków spotyka się z brakiem zrozumienia także z uwagi na rosnący przychód z opłat drogowych podniesionych w grudniu 2023 r. Szacuje się, w skali rocznej może on sięgnąć nawet 15 miliardów EUR.

Autor: Szymon Kamiński
Prawa do zdjęcia: GETTY, fot: Sean Gallup

WRÓĆ