29

maj

Ekologia w transporcie drogowym

Sednem proekologicznych rozwiązań w branży transportowej są w istocie środki transportu, a główną metodą po części wymuszaną rozwiązaniami legislacyjnymi i ekonomiką transportu jest unowocześnianie floty firmy transportowej. Diera od lat celuje w najwyższe normy EURO 5 i 6 w zakresie floty obsługującej przesyłki naszych klientów. Za  wcześnie by mówić o elektrorewolucji w Polsce, jednak patrzymy z zaciekawieniem na pierwsze prototypy elektrycznych ciężarówek powstałych w fabrykach m.in. MAN (np. MAN eTGX i eTGS), Volvo (np. Volvo FL i FE Electric), Renault (np. Renault Trucks C E-Tech) czy Mercedes (np. Mercedes eActros). Europejski rynek transportowy wciąż jest zdominowany przez silniki diesla, które stanowią aż 96,65 proc. pojazdów ciężarowych w Europie, pozostaje mieć nadzieję, że ekonomika pozwoli naszej branży wejść  na drogę elektromobilności, a  najwyższym celem powinno stać się dążenie do wykorzystania zeroemisyjnego napędu wodorowego, gdzie pojazdy są ciche, a paliwo wodorowe można pozyskiwać z odnawialnych źródeł energii. Tyle marzeń na dziś,  a jak pomóc środowisku już dziś, dodatkowo nie uwzględniając jedynie możliwości optymalizacji floty? – Kierowca, paliwa i wspomagające systemy informatyczne są szybką odpowiedzią.

EkoJazda – Kierowca przez duże K

Zasady ekonomicznego prowadzenia pojazdu, zwanego ecodrivingiem , opierają się w głównej mierze na płynnej i bezpiecznej kontroli pojazdu, co przynosi mierzalne korzyści ograniczenia zużycia paliwa nawet o 13%. Dawnej brylowało stwierdzenie, że to technika wiążąca się jedynie z powolnym poruszaniem się pojazdu, ale szerokie badania technik jazdy pozwoliły na zmianę archaicznego zdania do tego stopnia, że o ecodrivingu można mówić  już w kategorii trendu, zyskującego na popularności nie tylko wśród kierowców zawodowych, ale także w prywatnym życiu kierowców pojazdów mechanicznych. Ekojazda wymaga stosowania odpowiednich technik jazdy, pozwalając na zmniejszenie generowanego przez pojazd śladu węglowego. Zasad jest sporo, ale warto je poznać. Warto też dodać, iż nowoczesne pojazdy wspomagają już kierowcę, wskazując optymalne zachowania np. najbardziej właściwy moment zmiany przełożenia biegu dla poszczególnego typu silnika.

EkoOptymalizacja  – Spedytor przez duże S

Mądry spedytor nie pracuje już bez  systemów TMS (Transport Management System). Nowoczesne i  zaawansowane oprogramowanie do zarządzania łańcuchami dostaw, które pozwala na optymalne planowanie dostaw powinno być już chlebem powszednim każdego eksperta transportowego. Wybór optymalnych tras, czy omijanie stałych korków i przewlekłych inwestycji drogowych alternatywnymi skrótami  minimalizuje zużycie paliwa, a co za tym idzie chroni powietrze. Zastosowanie TMS w firmie pozwala na  planowanie łańcuchów tak, aby unikać tzw. pustych ładunków, czy potocznie określanych przebiegów pojazdów. Także dobór odpowiednich pojazdów pozwala na minimalizację przewozu powietrza, zamiast optymalnie wypełnionych pojazdów.

EkoPaliwa – Paliwa przez duże P

Ten rozwojowy trend producentów paliw w UE niezwykle nas cieszy i zachęcamy do lektury publikacji naszej Zielonej Strefy Diery. Szersze informacje znajdą Państwo w naszym artykule „Czy paliwo może być Eko?”.

EkoTrasa – Narzędzia przez duże N

Istnieje wiele narzędzi optymalizowania tras, a wielu producentów map elektronicznych podąża już za trendami ekologicznymi w Unii Europejskiej.  Przykładem może być najbardziej powszechna i  bezpłatna aplikacja Google Maps, gdzie pojawiła się  funkcja wytyczania najbardziej ekologicznej trasy planowanego przejazdu. Mapy Google szacują efektywność paliwową na podstawie danych Narodowego Laboratorium Energetyki Odnawialnej w USA, jednak szacowanie jest zbieżne dla terenów zurbanizowanych na całym świecie i odbywa się na podstawie analizy kilku czynników, takich jak typ silnika (podawany przez użytkownika programu), średniego zużycia paliwa, wyboru drogi i jej nachyleń, ale co niezwykle istotne, także wzorców natężenia ruchu, zatem analizy dokonywane są w czasie rzeczywistym stosownie do panujących na drodze warunków.

W ekodrodze podsumowania możemy jedynie doradzić używanie wszystkich narzędzi jednocześnie, co staramy się w firmie Diera robić na co dzień.

WRÓĆ